Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2019 14:19 - Пейо Яворов - 105 години от смъртта му
Автор: monarh1991 Категория: Поезия   
Прочетен: 959 Коментари: 3 Гласове:
4

Последна промяна: 31.10.2019 15:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Поетът си отива от този свят на 29 октомври 1914 г., ала творбите му остават.
Източник на стихотворенията - електронна библиотека Словото

МЕНЕ, МОМЕ, НЕ ЛЮБИ...


Мене, моме, не люби,

скъпа младост не губи;

горък странник отдалече -

пусто зло ме тук довлече.

 

А оставих у дома

мила майка сам-сама:

тя въздиша днес и чака

да прегърне син юнака.

 

Че за нея съм един

аз и радост и надежда;

без едничкият и син

в старост кой ще я наглежда?

 От  Стихотворения (1904



БОРИЧКАНИЯ, СЪЛЗИ, КЪРВИ...
 

Боричкания, сълзи, кърви: -

последни сме - да бъдем първи!

     Човешка суета.

 

"Честит" бил царят, "клет" бил робът -

не е ли и за двама гробът

     единствена врата?

 От  Безсъници (1907)



МОЕТО СЪРЦЕ

 

Аз се не замислих, ръката ми не трепна:

найдох и откъснах пиявицата - жадно

   смучаща, двоуста, моето сърце.

Ето я на пода: запратих я, прилепна,

с кърви напоена... Любов - позна я, страдно

   в обич и омраза, моето сърце.

 

Ето я на пода, пиявицата, - жадно

прилепна и трепери: тя вече не обвива,

   смучаща, двоуста, моето сърце!

И мълком аз страдая... И нея ли пак страдно,

и нея ли оплаква - и кървави пролива

   сълзи през две рани моето сърце?

От Безсъници (1907)

 

НАЯВЕ И НАСЪН

 Д-ру Т. Николову

 
Наяве и насън един болезнен вик

години ми е бил загадка нерешима;

ни денем, ни ноще един отчаен клик

покой не ми е дал години вече има.

 

И подир него аз на страшни висини

безстрашно се възех, при облаците стигнах;

и все кънтеше той в ефирни глъбини,

ала крилат не бях - и следом се не дигнах

в небето синьо чак...

 

  И подир него пак

вдън бездна слязох аз, разкрил бих и земята,

тъй мощен ако бях: в утробния й мрак

ехтеше громко той и късаше душата.

 

Все подир него аз изходих по света

не малко тежък път, сред хората заскитан,

и тисящи лица, изпити от скръбта,

навсякъде видях; но чужденец бях считан,

от чуждите за мен...

 

 Днес вече уморен,

в спокойна глухота спокойствие желая;

но в своите гърди долавям изумен

все тоя горък стон - и аз покой не зная!

 От Подир сенките на облаците (1910)



НЕДЕЙ МЕ НЕЖНО ПОГЛЕЖДА

 
Недей ме нежно поглежда,

не се усмихвай приветно -

напразно храниш надежда

да найдеш чувство ответно.

 

Дори и бога, богиня

за мене няма в небето -

отдавна скъпа светиня,

девойко, имам в сърцето...

 

И ти си млада, красива,

за обич страстна родена,

но тя... По нея отива

душата - вече пленена.

От Непечатани приживе стихотворения



Тагове:   Пейо Яворов,


Гласувай:
4


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Здравей, Симеоне!
01.11.2019 14:35
Училището ни беше до " Яворовите скали", където той е обичал да наблюдава морето Там е видял и корабите с арменци, приети в България И се е вдъхновил за прочутото си стихотворение!
В осми клас и аз обичах да ходя там, въпреки ,че скалите вече не бяха на автентичното си място Но зевзеците бързо ме засякоха и взеха да питат ,за какво се взъхновявам там- за стих ли"? Или копнея по някоя Калиопа? И поглеждаха към съученичса със същото име Така, че спрях с ходенето там!
Яворовата Калиопа е поморийка ! Оказа се, че са били две хубавите Калиопи тогава Не е ясно, коя е възлюбената! Знам и местата на къщите им По- вероятно е, да е въздишал по тази, чиято къща е била близо до скалите, затова и да е ходил там!?
Любимец е на най- хубавите жени, въпреки мнението на майката на Лора ,че е черен и грозен!?
Със сигурност и талантът има роля в харесването!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
2. monarh1991 - Благодаря ти, приятелю
01.11.2019 15:00
Честно казано, не знаех за " Яворовите скали" и коя е била Калиопа. От теб винаги научавам нови и ценни неща. Има и други малко известни факти за Яворов - например, той е първият биограф на Гоце Делчев, както и първият кмет на освободения Неврокоп през Балканската война. Знам, че има игрален филм за него - Дело 205/1913 П. К. Яворов, сниман през 80-те години. Гледал ли си го? А за красотата - както е казал един човек, красивото и грозното са относителни понятия.
цитирай
3. monarh1991 - https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D0%BB%D0%BE_205/1913_%D0%9F._%D0%9A._%D0%AF%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2
01.11.2019 15:02
Това е филмът - „Дело 205/1913 П. К. Яворов“ е български игрален филм (драма) от 1984 година на режисьора Киран Коларов, по сценарий на Иван Дечев. Оператор е Радослав Спасов. Създаден е по идея от книгата „Житейската драма на Яворов“ на Никола Гайдаров. Музиката във филма е композирана от Кирил Дончев.


Актьорски състав
Изпълнител Роля
Явор Милушев Пейо Яворов
Катя Иванова Лора
Пламен Сираков Прокурорът Александър Огнянов
Богдан Глишев Тодор
Вълчо Камарашев Файтонджията бай Кръстьо
Стоян Стоев Иван Божилов
Нели Топалова Дора
Живко Гарванов Маджаров
Борис Луканов д-р Кръстю Кръстев
Мартин Пенчев Атанас
Любомир Младенов Михо
Красен Бурханларски
Михаил Мутафов Йордан Панов
Кирил Симов
Емилия Радева майката на Лора
Никола Тодев отец Стоил
Евгения Митрополитска
Тодор Генов
Иван Самоковлиев
Иван Йорданов
Цветана Манева Мина
Марин Янев
Цанко Петров
Емил Михов
Добрин Добрев
Петър Деспотов
Георги Паламудов
Веселин Цанев
Лиляна Ковачева
Владимир Давчев
Елена Попова
Евгени Михайлов
Евгени Александров
Даниела Георгиева
Кирил Илиев
Елжана Попова
Бончо Урумов
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: monarh1991
Категория: Политика
Прочетен: 1755573
Постинги: 788
Коментари: 1182
Гласове: 5800
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930