Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2013 17:56 - Жените в Древен Рим и тяхното положение в обществото и правната система
Автор: monarh1991 Категория: История   
Прочетен: 2102 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 07.02.2013 17:59


    Положението на жените в Римската Античност в обществения живот

   В  Древния Рим според преобладаващото мнение  жените  са били  подчинени на мъжете заради тяхната телесна подчиненост по природа.  Дори се казва, че те притежавали ограничен разум и непостоянен характер.  Както  се  вижда , тези предположения образували  основополагащите принципи на римската правна теория.
   Но ако и жената да е била подчинена на властта на мъжа в Древния републикански Рим,  това в никакъв случай не означавало едно съществуване в пълна зависимост  или покой.   Някои даже изпълнявали дадена служба или професия, особено уважавани били лекарите и акушерките.  Главната задача на една жена  било ръководството на домашното дело или домакинството и възпитанието на децата.  Други   задачи се състояли  в  изпреждането на вълна, тъченето на платове или тъкани  или шиенето на дрехи за семейството.  Домакински   работи като  чистене, измиване, пазаруване на хранителни стоки  или готвене трябвало  да свършват робите.   Само в  бедните семейства съпругата трябвало да извършва тези дейности, считани за низши.  Даже след разхлабването на законите  мнозинството от жените продължило да се занимава със задълженията и отговорностите на домашния живот.                
   В   ролята на майка жената трябвало да бъде авторитетна личност за семейството  и да участва в частните  и обществените култове.  Като образец тя живеела един прост, спестовен, почтен и благочестив живот. Тези жени, които пък  не изпълнявали това,  често били наричани неморални и неженски. В действителност обаче  те били вътрешно еманципирани  жени, които се стремели към повече свобода и самоопределение.  За да се опише  как  тогава са могли да се наложат, човек би могъл да се позове  на Опийския закон. 

   Положението на жената в обществения живот с примера на демонстрацията на жените за отмяната на Опийския закон

   След Пуническата война, когато в страната отново властвали мирът и благосъстоянието,  за богатите жени  Опийският закон изглеждал излишен. Затова те искали да изискат обратно  тяхното право на повече владение и с това да се отмени Опийският закон.  Те се събрали, за да се съпротивляват срещу закона  и в 195 г.   пр. Хр. се стигнало до една демонстрация.  Как е протекла тя, описва Тит Ливий :
  ,, Капитолът беше изпълнен от  тълпа от народ, които бяха за и против закона. Жените от съсловието не можеха  да бъдат задържани пред прага на портата нито с влияние, нито  със страх, нито със заповед на мъжете. Те окупираха всички пътища на града и подстъпите за Форума, при което  помолиха  мъжете, които вървяха към форума, затова да оставят жените  да си получат обратно своите отличия или награди, защото държавата стои на върха на щастието и частното имущество расте от ден на ден. "
   Заради това цензорът Марк Порций Катон реагирал с възмущение. Той казал, че жените са опасност, ако им се позволи  да се събират,  освен това  казал на мъжете, че жените  скоро биха извоювали пълно равнопоставяне, ако се отстъпи пред исканията им.  Неговата реч обаче нямала достатъчно влияние  и Опийският закон бил отменен.
  От  този пример се разбира, че жените, въпреки че не притежавали голямо  правно  положение, се чувствали за годни  да воюват за своите права. Но както вече се спомена, такива жени, които били прекрачили границите на тези права,  не се радвали на голям престиж.

   Правното положение на жените в Римската Античност  с примера на брачните закони

  Всъщност  римските  жени  в семейноправен аспект   са стояли под две власти.  Първата власт е  ""patria 
potestas" - властта  на  pater familias  (  бащата  ), на когото са се подчинявали както мъжете, така и жените в дадено семейство. Обаче мъжете след навършване на пълнолетие получавали свобода.  За жените в сравнение  с  това   се казвало, че  настойничеството преминава върху следващия  мъжки роднина,  респективно върху определения от бащата настойник.  Втората власт   е т.н.  ""manus potestas"" - тази власт изхожда от съпруга.  Бракът манус означавал за жената подчиняване на  авторитета на мъжа. Нейният статут е описан от учения Гай така :  „[...] in familiam viri transibat filiaque locum obtinebat.“ Das bedeutet: „[...] sie ging in die Familie des Mannes ьber und nahm die Stellung einer Tochter ein.“   ,,  ... тя преминава във  семейството на мъжа  и   приема положението на дъщеря. " Със своето решение да  омъжи  дъщеря си съобразно клаузата  manus,  той я освобождавал от своя авторитет и я подчинявал на властта на нейния избраник.   Браковете  manus  са били сключвани  в  Ранния период  на  Римската република, но тъй като все повече жени се възпротивили срещу това, в  III век  пр.Хр. бил въведен свободният брак.   Този брак означавал за жената по-голяма свобода : нейният съпруг официално по никакъв начин нямал власт над нея, обаче нейният баща или настойник имал власт.  Тогава са били много обичайни и познатите и до днес бракове с определена цел - Zweckehen.  И тук целта се състояла в укрепване на политически съюзи.  Жените били използвани  като средство за такива съюзи, но официално нямали  никакво директно внимание върху политиката.   

Източник :  ,,  DIE RECHTLICHE UND ЦFFENTLICHE STELLUNG  DER FRAU IN DER RЦMISCHEN ANTIKE "   ,,  Правното и общественото положение на жената  в Римската  Античност "     
www.fvss.de/assets/media/jahresarbeiten/latein/stellungderfrau.pdf






Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: monarh1991
Категория: Политика
Прочетен: 1735408
Постинги: 783
Коментари: 1175
Гласове: 5780
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031