Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.04.2015 19:23 - КАТАСТРОФАТА С ,,ДЖЪРМАНУИНГС" : КОГАТО ТЕХНИКАТА НА СИГУРНОСТТА СЕ НАСОЧИ СРЕЩУ САМАТА СИГУРНОСТ ПРЕВОДНА СТАТИЯ ОТ ОНЛАЙНВЕРСИЯТА НА СП.,,ШПИГЕЛ"
Автор: monarh1991 Категория: Технологии   
Прочетен: 1428 Коментари: 1 Гласове:
3

Последна промяна: 05.04.2015 19:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Саша Лобо е колумнист във ,,Шпигел Онлайн", автор и стратегически съветник, като основните му интереси са интернет и марковата комуникация, както и следенето на гражданите в мрежата.

image    

Катастрофата с ,,Джърмануингс“ : Когато  техниката на сигурността се насочи срещу самата сигурност   


 При катастрофата с ,,Джърмануингс",  въпреки всички указания, френските следователи не са направили еднозначно заключение за предумишлено деяние. Затова бих искал следният текст да се разбира изрично с уговорката, че пилотът е действал умишлено.

 Ако случаят е такъв, тогава един мейл, който ми беше изпратен, добавя една (често разглеждана в тази колонка) перспектива за изследване на катастрофата : връзката между технология и сигурност. Става въпрос за частния имейл на пилот от Луфтханза Груп, който управлява самолет Еърбъс А320, документиран в следния откъс и с мой коментар.

Катастрофата : в последна сметка това е било отвличане на самолет.

Първият урок е още в заглавието - действително чрез Гугъл нюз досега не се намира статия, която да назовава това толкова изрично : отвличане на самолет. Само че извършителят е дошъл отвътре. Това насочва тълкуването на катастрофата към слабостите на съществуващите   концепциии за сигурност. Защото те засягат предимно отвличанията на самолети. Следователно и тук  си имаме работа  с грешка в концепциите за сигурност.

Похитителят е използвал за това един инструмент на защитата срещу тероризма. Ако нямаше блиндирана врата, този инцидент не би се състоял. Тази врата поражда в мен чувство на гадене. Пилотската кабина се е превърнала в трезор. Истински план Б, ако кодовете за клавишите на тази малка фолиева клавиатура не действат, аз не знам и не бих могъл да зная. Тази отново породена язва на 9/11 е материализация на отровен Дух на времето, на това параноично недоверие […]

Структурата за сигурност, изградена след 11 септември  2001 г., има сериозни странични ефекти. Това стана известно и чрез разкритията на Сноудън и намеква за това, че масовото следене е симптом за параноично световъзприемане, което има голямо влияние и върху много други сфери. Също така смущаващо е това, че инструментът блиндирана врата е бил създаден в сляпото доверие в технологиите, макар и пилотът да е могъл да знае резервен вариант.

Вратата може и да не вижда от коя страна са Доброто и Злото. Защото тя  е била построена, понеже злите по дефиниция носят тюрбани, а не офицерски пагони на костюма. […] Тя се е борила със служебно насаждания страх от тероризъм посредством плацебо ефекта, защото тя тъй или иначе тя не може да даде защита от съзнателно или несъзнателно погрешно управление на самолета.

Общественото разбиране за ,,сигурност" се е превърнало в радикално подчинено на вярата в технологиите : в случай на съмнение е по-добре да се доверите на техниката, отколкото на човека. Блиндираната врата, в случая точка на избистряне на драмата със самолета, представлява горчив символ за това как предполагаемата технология за сигурност може да се обърне срещу самата сигурност.

Това, което трябва да се случи след това : едно предписание, че никой повече не може да седи сам в защитената с броня пилотска кабина! […] Досега пилотите заключваха пътниците, защото по правило не им се доверяваха. С въвеждането на ,,Правилото на 4- очи" отсега нататък пилотите по правило не трябва да се доверяват и на прекия си колега.

Принадлежността на обществената представа за сигурност към технологиите сама по себе си вече би била подтискащо достатъчна.

Но тук аз виждам задължение за недоверие : Доверието става черно-бял въпрос Или-или. Когато хората са принудени, да се доверят на техниката, за човека като цяло остава по-малко.

Отдаването на страха се обръща във чувство за сигурност. […] Първоначално Луфтаханза искаше открито да се размишлява върху това.  Но викът на обществеността я принуди да се насочи към ,,Правилото на 4 очи".  И това не е единственото,, предписание за сигурност", което е възникнало по този начин.

Малко по-късно на това място хората могат сериозно да се усъмнят. Почти всички са единодушни, че най-малкото една част от обществеността е тласната в истерия и функционира ирационално.Само според собствената си перспектива социалните или редакционните медии биха могли да се квалифицират като главни виновници. И все пак е все едно коя е първата мярка, която може да се предприеме и  която една възбудена общественост рефлексно изисква, щом тази общественост нито е в състояние, нито има волята да направи разлика между сигурност и чувството за сигурност. Защо така възникват мерки за сигурност, които, повърхностно разглеждани, могат да бъдат действително почувствани, но понякога могат да бъдат и контрапродуктивни. Или дори да донесат със себе си напълно нови опасности - като блиндирани врати например или дори масово следене.

Следващата стъпка : психотестовете за пилоти  […] Какво тогава  прави човекът ? Естествено, той се преструва и оказва отпор на произволните оценки, защото […]  за отделния човек заплахата за съществуването чрез забрана за упражняване на професията е огромна. Навън или навътре чрез психоконформизъм, това си е една тоталитарна система. Привиква се към лицемерие вместо към истинност. Вредно за всичко […] и то не само в летателния бранш

Бум, и тук експлодирва за финал най-неудобният и неприемлив въпрос от всички, който практически минава на заден план, ако един единствен човек може да бъде нарочен за единствения виновник. Това е въпросът за съотговорността на обществото за катастрофата,  както чрез погрешни концепции за сигурност, така и  в  допира със психическите разстройства.

Ако човек има причина да се страхува, че дори намекването за лабилност може да разруши напълно основите на неговия живот,  не възниква ли автоматически една  пораждаща страх култура на прикриването, която би могла да бъде изключително контрапродуктивна ? И къде се намира границата ? Депресирани пилоти  ? Лабилни, носещи оръжие полицаи ? Побъркани служители на водоснабдяването, които с няколко ръчки биха могли да отровят стотици хиляди хора ?

В една богата страна, в която месеци наред и понякога напразна хората трябва да кандидастват за терапия, последиците от психическите разстройства не са само личен въпрос. Наистина не стига това обществото да си въобразява,че може да реши социални проблеми  с правилната технология и така да потъне във свързаната със езотериката на сигурността увереност  в технологиите, която поражда отчайващо разочарование. Една система, която принципно разглежда хората като слабост, е нечовешка.

tl;dr

Едно в нарастваща степен  параноично повлияно общество не иска да осъзнае разликата между сигурност и чувството за такава.

Превод и редакция от немски език : С.В. monarh1991
 Статията е публикувана в ,,Шпигел Онлайн" на 1 април т.г. :

www.spiegel.de/netzwelt/web/germanwings-absturz-sascha-lobo-ueber-die-sicherheitstechnik-a-1026642.html




Гласувай:
3


Вълнообразно


1. born - Абсолютно съм съгласен с една по...
07.04.2015 23:20
Абсолютно съм съгласен с една подобна позиция !
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: monarh1991
Категория: Политика
Прочетен: 1735971
Постинги: 784
Коментари: 1176
Гласове: 5781
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031